Thursday 26 May 2011

Sexual harrassment ... sungguh tak adil!

.






Ada satu hari tu di pejabat, ada kawan tanya aku suka minum susu atau tak. Dengan spontan aku jawab, aku memang suka susu lebih-lebih yang lemak berkrim.


Ada 2 orang kakak terdengar perbualan kami. Dia kata, aku berfikiran lucah. Aku nafikan. Dia kata perbualan kami tadi boleh dikategorikan sebagai 'serangan seksual' kerana lepas aku sebut aku suka susu (tanpa sebut perkataan 'minum susu') sambil tersenyum-senyum.


Dia baru lepas dengar ceramah Sexual Harrassment. Penceramah tu kata, kalau si wanita itu terasa tak 'selesa' walau hanya dengan renungan pihak lelaki dan si wanita 'merasakan' perlakukan lelaki itu boleh 'memberi maksud' tentang seks, si wanita boleh melaporkan itu sebagai kes serangan seksual.


Eh, senang sangat orang lelaki nak kena dakwa...?!!!



Kalau mata aku kuyu sebab tahan bersin dan kebetulan ada wanita nampak muka 'stim' aku, dia mungkin laporkan itu serangan seksual. Tak kisahlah dakwaan itu betul atau salah. Itu cerita kemudian. Cerita awal-awal ni, bila dia laporkan kepada majikan, serta merta kena gantung kerja sehingga menunggu siasatan Domestic Inquiry selesai. Apa-apa hal, kena gantung kerja dulu. Ini tak adil..!!!


Kalau wanita hisap gula-gula Lolipop sampai berdecup-decup bunyinya, tak ada pulak kena dakwa. Kalau wanita pakai 'low neck' Tshirt sampai nampak lurah, tak pula kena dakwa. Kalau perempuan pakai baju jarang, pakai seluar pendek sendat nampak 'lining' seluar dalam, tak pula kena dakwa.


Tapi bila lelaki senyum sumbing sikit, kena dakwa. Mana lebih parah, senyuman atau belahan dada atau punggung yang sengaja didedah? Jiwa lelaki pun 'parah' juga melihat semua 'benda-benda' itu.


Satu lagi, senang-senang je wanita selak baju untuk menyusukan anaknya di pasaraya. Apa, dia ingat anak dia saja ke yang menikmati kebaikan susu ibu? Dia tak ingat juga ke lelaki yang lalu lalang mendapat 'kemudaratan' akibat terlihat 'nenen' dia? Itu pun serangan seksual juga tu. Dah tentu terang-terangan.


Atau.... mungkin 'nenen' tidak ditakrifkan sebagai organ 'kemaluan' wanita kut? Jadi, menayangkan 'nenen' bukan dianggap serangan seksual terhadap kaum lelaki, mungkin?


Apa-apa pun....

Aku syorkan akta serangan seksual itu dimansuhkan serta merta kerana perlaksaannya tidak dapat dilakukan secara adil.







.

13 comments:

tasekM said...

asal lak aku rasa nk sokong org jantan lak nih...?

heh.



.

Sang Kelembai said...

TM,
hmmm.. pelik gak tu. Aku rasa sebab ko pun 'terasa' bila tgk ibu-ibu nenenkan anaknya kut.... hahaha

kucingorengemok said...

cerita ni macam mana- budak pondan berpakaian perempuan:

staf lelaki selamba main pukul² punggung dia... tapi aku syak dia suka la

akak tealady mintak tengok kemaluan dia nak tau sebenarnya dia lelaki ke perempuan... dan dia tunjuk

ok kes ni, sapa harrass sapa?

Sang Kelembai said...

KOG,
.. kalau dua-dua pihak suka sama suka maka tak adalah dakwaan. Tak ada dakwaan, polis tak boleh siasat. hahaha..

Tapi, perlakuan itu masih tetap salah..dalam kes tu, dua-dua pihak bersalah...

kucingorengemok said...

aku rasa naaak je laporkan... sebagai pihak ke-4, hehe

Sang Kelembai said...

KOG,
hahaha.... tengok dulu puas-puas baru laporkan. Err... amacam? betul ke dia ada 'anu' lagi..?

hahahaha

kucingorengemok said...

akak tealady kata ada tapi rupa terencat... akak tealady kata la, aku tak masuk campur, haha

Sang Kelembai said...

KOG,
hahaha... ko dah tau, dah kira masuk campur la tu...

Tapi kan, memang budak tu ada dua 'anu' ke? memang khunsa atau buat-buat khunsa?

tasekM said...

kemahen sedap cerita anu2 dua org ni eh...



.

kucingorengemok said...

mana aku tauuu, hahhaa, soalan perangkap ni! eh chup... rasanya lelaki kot, sebab lepas tu dia insaf, kerat rambut, pakai baju lelaki, gi solat jumaat

tengah² bertaubat & berubah tu dia meninggal dunia, aku agak dia mati suci

kucingorengemok said...

tas curik² baca, kantoi

tasekM said...

kalau curik baca aku tak komen meow.
ni kira mengaku baca nih.
haha.

ko berani la cerita anu2 dgn kelembai tu...

:p






.

Nizam.Ariff said...

KOG,
Ooo... dah meninggal. Dah sempat bertaubat... alangkah indahnya dia begitu...




TM,
ko suka kacau KOG.. kesian dia... dia pun interested gak tu.. HAHAHAA