Wednesday 4 May 2011

Mak Esah pun nak kaya gak...

Mak Esah pun belek-belek buku kira-kiranya. Dia perlu buat sesuatu untuk menampan kenaikkan harga, kalau tidak, dia kena naikkan harga nasi lemaknya. Kalau dia nak diversify product portfolio atau vertical integration pun tak mampu sebab perlukan modal juga. Apatah lagi kalau dia nak diversify business atau horizontal integration dia. Dia mahu fokus dulu dengan perniagaan nasi lemaknya.


Maka, Mak Esah pun fikir...

Pertama, dia kena tengok dulu proses dalam rumahnya sendiri. Lepas tu, dia tengok pula di bahagian supplier pulak. Untuk dalam rumah, dia nak kasi gegar semua tukang potong bawang, tukang masak, tukang bungkus ... semua yang terlibat. Untuk supplier pula, dia nak gegar orang yang pesan barang-barang tu...



Manufacturing, atau lebih luas lagi dari pesanan kepada penghantaran (order to delivery), kebanyakkan industri guna beberapa strategi.

1. Lean Manufacturing. Ini paling banyak diguna pakai. Lean Manufacturing ni sebenarnya sama atau evolve dari TPS (Toyota Production System). Sila google "Lean Manufacturing". Benda ni sebenarnya satu falsafah yang mementingkan "guna mana yang perlu, buat mana yang perlu " atau lebih tepat sekali dengan nama "lean" tu dengan bermaksud kurus. TPS pula menekankan konsep "waste elimination". Sila google " 7 waste in TPS", mungkin jumpa apa 7 pembaziran itu. Antara falsafah penting yang diterjemahkan daripada Lean ini ialah Just In Time (JIT).


Mungkin tak keterlaluan jika dikatakan JIT adalah tulang belakang kepada Lean. JIT ini pada dasarnya supplier hantar komponen ke tempat pembuatan pada masa yang ditetapkan pada kuantiti yang betul dan pada tempat yang betul. Tak mahu cepat dan tak mahu lambat, juga tak mahu hantar banyak-banyak. Dengan kata lain, tujuan JIT ialah untuk mengurangkan inventori. Bila inventori dikekalkan pada tahap optimum, holding cost juga kurang, aliran tunai pun baik, stor pun tak payah besar-besar. Daripada sini, keluar pula istilah inventory management termasuk istilah FIFO (first in first out). Dari sini juga muncul istilah Visual Control atau Visual Management. Juga, bila semua dah JIT, risiko produksi terhenti akibat kekurangan komponen juga semakin tinggi. Ini kerana JIT akan mengurangkan stok penimbal (buffer stock) yang sepatutnya bertindah seperti kapasitor yang menyimpan cas dan akan keluarkan cas apabila diperlukan; juga seperti akumulator yang menyimpan tekanan dan akan melepaskan tekanan bila diperlukan. Untuk itu, keluar pula istilah 'milk run' yang dilakukan oleh logistik. Semua istilah tu... macam biasa... sila google sendiri.


Dari falsafah Lean inilah timbul beberapa metodologi juga disiplin untuk mencapai kekurusan itu. Antaranya: Pull System, Kanban, Value Stream Mapping, One-Piece Flow Concept dan disiplin yang biasa diamalkan ialah Kaizen (continuous improvement) atau QCC. Sekarang ni, QCC dah jadi ICC. Sila google semua tu.


2. TPM juga boleh mengurangkan kos dari segi cost avoidance. Ini lebih memfokus kepada pengurangan kos MRO (maintenance, repair, overhaul). TPM ini ada disiplinnya. Ada peringkat-peringkatnya. Sila google Total Preventive Maintenance.


3. TQM, walau tujuannya untuk perbaiki kualiti tapi dia juga boleh kurangkan kos kualiti (Cost of Quality). Contohnya kos tambahan akibat warranty, reject, repair, kos yang bersangkutan dengan aktiviti kawalan kualiti yang disebabkan kualiti yang kurang baik seperti terpaksa melawat/bantu kilang yang bermasalah, kilang terhenti beroperasi akibat kegagalan kualiti, kehilangan keyakinan pelanggan kerana kualiti dan lain-lain...sila google Total Quality Management.


4.  Automation pun salah satu cara untuk tingkatkan produktiviti dan selanjutnya mengurangkan opportunity loss. Cabang kepada Automasi ini yang sering diguna-pakai untuk elakkan kesilapan ialah Poka-Yoke. Kesilapan akan menyebabkan kerugian. Dengan mengurangkan kesilapan, kos akan kurang. Tapi ini adalah cost avoidance. Lain pula dengan automasi untuk tingkat produktiviti di mana ianya untuk menambahkan produksi, seterusnya menambahkan revenue.


5. Value Analysis Value Engineering (VAVE). Ini pun boleh kurangkan kos produk atau menaikkan value produk. Sila google sendiri.


6. TRIZ adalah satu perkakasan (tools) untuk brainstorming untuk menyelesaikan masalah. Bagus untuk meleraikan konflik. Contohnya, aku suka makan banyak tapi aku tak nak gemuk.... TRIZ mungkin boleh cari penyelesaiannya. Sila google TRIZ...


7. Design to Cost. Ia adalah konsep dimana kos sesuatu produk itu ditentukan dahulu awal-awal dan rekabentuknya perlu dibuat berdasarkan nilai kos tersebut, kalau boleh jangan lepasi kos yang ditentukan. Dengan kata lain, ialah adalah cost focus dan dilakukan secara terbalik (backwards) dari kos produk yang akhir barulah dipecahkan kepada kos setiap komponen. Setiap perekabentuk akan mereka komponen itu tanpa melebihi kos yang ditentukan. Juga, sila google.


8. ... nanti-nantilah aku fikirkan...



Oh ya, aku ada sebut beberapa istilah ini: Cost reduction, Cost Avoidance dan Revenue Increase. Sila biasakan diri dengan istilah-istilah ini kerana setiap perkara yang dilakukan untuk menambah baik proses akan memberi impak kepada 'bottom line' ini... impak kepada akaun.




Itu baru proses dalaman. Belum cerita apa yg boleh dibuat di Purchasing.






.

4 comments:

kucingorengemok said...

pokoknya semua cite kena google la, haha... aku nak google 'waist elimination'

Sang Kelembai said...

KOG,
Aku kasi konteks jer...nanti ko citer la pulak pasal tu... hahaha

tasekM said...

baca n3 ko ni kan...
buat aku rasa aku berada di universiti dalam hutan tu balik la...


:)




.

Sang Kelembai said...

TM,
Aku pun macam rasa balik ke bekas lombong sana tu....