Monday 30 May 2011

Jualan Gudang ... hebat, memang hebat!

.

Jenuh aku cuba ingat-ingat balik, jualan gudang sebetulnya jualan yang mengutungkan kepada pihak pembeli manakala pihak penjual dapat kurangkan kos simpanan stok dan boleh pesan barang baru.


Semalam, aku masih terpedaya dengan istilah jualan murah. Aku beli beberapa helai seluar untuk anak. Seluar 3/4 jenis Antioni. Aku beli dalam satu jualan gudang dengan potongan 50%-70%. Aku beli 2 helai yang berharga RM29.97 setiap satu. Untung banyak tu!!


Tapi seingat-ingat aku la, dulu-dulu pun aku beli di tempat aku harganya pun memang sekitar RM30.


Jadi, apa cerita potongan 50% dan 'jualan gudang' itu ?



Aku kasihan kepada mereka yang dah beli seluar yang sama pada masa 'bukan jualan gudang', maknanya tiada potongan 50%.



Penipuan? Entahlah...







.

8 comments:

aza ni said...

taktik peniaga tu...
sebab dia tahu orang mudah lupa...kih kih kih...

katanya lepas 100 hari, orang akan lupa , so kita back track lagi 100 hari nak jualan murah, kita catat semua harga barangan, kalau boleh ambil gambar sekali...

100 hari lepas tu, bila jualan gudang, kita ugut, nak hantar tribunal,masatu barulah , diskaun...tapi banyaklah sikit kerja... cadangan saja...hi hi..

sindiketsulit said...

betul.
mmng penipuan.
dan kita sering membiarkan diri kita tertipu.

terutamanya Sogo.
manjangggg je sale nya..
padahalll....

Nizam.Ariff said...

Azani,
Aku mudahlupa... bila dah beli baru teringat pasal tu...



Ros,
tu la... aku pun perasan camtu. Asyik memanjang ke sale nyer... baik awal-awal lagi letak harga murah, tak payah nak letak harga mahal-mahal.

tasekM said...

lamaaaaa dulu.
aku pernah beli seluar jeans kiko budak MC.
kt jasko.
bukan tgh sales.
harga dalam rm30.

sebulan lepas tu.
sales.
seluar yg sama.
tag rm 70.
diskaun 50%.

apa hal harga tak sales lg murah..?

hantu yek?




.

kucingorengemok said...

aku dah ban jualan gudang yang pesen kena beratur 1-2 jam nak masuk... sebab aku tak suka tengok manusia (lagi² melayu-islam) jadi kiasu tolak² orang... tak lupa juga menaikkan darah aku sampai ke dahi

Nizam.Ariff said...

TM,
maka betullah tu... penipuan betul lah... Pesal apa ko tak ble gak? sebagai bukti penyelewengan...



KOG,
Aku guna defense kendiri jer... aku bagi harga sendiri, kalau ok aku beli... kalau tak berbaloi, aku tengok pun tak sudi...

sepa said...

...kat sibu, ada satu emporium jual pakaian... PREMIER... diskaun sampai 70%... memang betul - seluar jean yg berjenama boleh dapat dlm rm30 jeh... tapi... pesen lewat 70an dan awal 80an... ini apa kes plak...?

Nizam.Ariff said...

Sepa,
Itu kes tak tipu.. betul punya.... bundle... nak beli, tak nak blah... senang citer...