Tuesday 17 May 2011

Paradoks: dunia akhir zaman... Islam dan Kristianiti

.


Kalau dah hadis dan ayat-ayat suci Allah itu ceritakan apa yg berlaku di akhir zaman, buat apa kita nak risau lagi. Perkara yang diceritakan itu PASTI AKAN berlaku - perang, bunuh, penduduk Islam terpinggir, tertindas dsb.


Nak usaha untuk elak macam mana pun, pasti akan berlaku. Kalau tak berlaku maknanya hadis dan ayat2 yang suci itu lemah.


Itulah paradoksnya.


Cuma yg penting, apakah usaha kita untuk mengelak diri dan keluarga sendiri dari termasuk dari kalangan yang sesat itu.


Bunyinya macam 'pentingkan diri sendiri', tapi itulah nafsi-nafsi.


Kalaulah kita diberitahu, 7 orang akan datang dan hanya 2 yang dibenarkan masuk manakala 5 lagi akan dibiarkan di luar.

Adakah kamu akan berkata "marilah kesemua kita cuba hiaskan diri dan masuk ke dalamnya. mudah-mudahan kita semua dapat memasukinya"...

atau

Adakah kamu cuba persiapkan diri sendiri seelok mungkin dengan harapan kamu yang terpilih.

atau

Adakah kamu akan cuba menjatuhkan 5 orang dengan membuat pakatan dengan salah seorang daripada mereka.



Aku rasa dengan cabaran begini, eloklah kita Uzlahkan diri kita. Uzlah jiwa tanpa perlu pergi ke gunung atau gua. Lagi pun, akhir zaman nanti kalau sempat berlindung di gunung, berlindunglah ketika azab Tuhan turun.


Itulah sebabnya aku 'anti sosial'....hahaha...


Jom anti sosial. Anti daripada sosial yang menjadi semakin haram jadah.





  .

8 comments:

aza ni said...

ya , kena jaga tepi kain kita dulu...tapi kalau sempadan tak berkawal, banyak pendatang bolos..

Nizam.Ariff said...

Azani,
Bukan setakat jaga, putuskan je terus... boikot jer...

sepa said...

dua tiga kali aku ulang baca... last2, aku guna nada Hasan dlm criter Sayang Salam - mood masukkkk...
aku nak tambah... KITA TAK BOLEH LALAI ! NANTI KITA DISALAI... ini Hasan gak yg ckp...

Nizam.Ariff said...

Sepa,
2 kali aku baca komen ko, aku nak kata... hassan cakap betul. Weh, Kucai kata Fuad Hassan kawen minggu lepas hari Sabtu. Siapa Fuad Hassan ?

sepa said...

fuad hassan???... aku rasa dia bebudak mrsm perlis la...! ada 3 org, si fuad hassan nih, tak silap aku namaya Fuead Hassan... ada fuad bandi, dan satu fuad lg aku tak brapa ingat namanya...

Sang Kelembai said...

Sepa,
yang aku ingat, hassan yang orang kelantan tu je... kalau fuad aku dah lupa... budak E.E kut...

sepa said...

ooo... Kulek ke?

Sang Kelembai said...

Sepa,
Tu la pasalnya... aku tak tau nama betul dia org. Sekali, Kucai kasi nama betul daa.... nak tanya lebih2 karang kata dah lupa kawan...