Wednesday 27 April 2011

Nasihat melalui makan nasi....

Tadi, aku makan tengahari bersama-sama si dia. Kami makan nasi campur saja.


Aku ambil lauk Asam Pedas Ikan Pari dan Sardin, dan sayur. Si dia ambil Telur Asin separuh sahaja dan sayur. Ketika makan, aku lihat matanya asyik melihat-lihat lauk pauk aku. Aku tanya dia, nak rasa sikit lauk aku ke? Dia jawab, mestilah.. sambil buat muka muncung dan masam. Aku tanya lagi, kenapa ambil telur Asin separuh saja? Dia jawab, sebab dia ingat nak kongsi sikit lauk dengan aku sebab Ikan Pari tu agak besar dan aku pun ada ikan sardin lagi.

Ooo... baru aku tahu strategi dia. Dia ambil lauk sedikit dengan harapan dapat berkongsi lauk dengan aku, jadi dapatlah jimat kos. Itu satu strategi yang baik. Bagus. Tapi, strategi yang baik kalau tidak dikongsikan dengan rakan kongsi pasti tak dapat dilaksanakan dengan berjaya.



Semasa makan itu, aku suakan sudu aku ke tempe goreng pedas di dalam pinggang dia. Aku ambil sedikit. Sedangkan dia masih tertunggu-tunggu untuk ambil Ikan Pari di dalam pinggang aku. Dia kata, aku boleh ambil dari pinggan dia tapi aku tak beri pun sedikit lauk aku kepadanya.

Aku kata, orang yang berjaya biasanya akan buat langkah yang pertama. Habuan perlu dikejar. Jangan tunggu orang itu beri.



Dia pesan Teh Ais sedangkan aku cuma ambil air suam. Ikut petua orang tua-tua, kononnya. Semasa suapan terakhir, aku tergigit cili padi di dalam sambal cencaluk yang aku ambil. Aku kepedasan, sedangkan nasi telah habis. Aku teguk air suam tetapi pedas pada mulut semakin parah rasanya. Aku pun pesan Teh Ais untuk redakan rasa pedas. Sementara menunggu Teh Ais aku sampai, aku teguk Teh Ais dia sampai tinggal separuh.

Dia kata kepada aku, lain kali cuba fikirkan risiko dan buat persiapan mana yang patut sebagai pelan keluar jika risiko itu berlaku dan sebelum ia menjadi isu yang besar.



Ok lah........... , aku kata.







.

4 comments:

kucingorengemok said...

tinggi sangat lah ilmu tersiratnya, tak tercapai dek akal aku... *ulang²: asam pedas ikan pari

Sang Kelembai said...

KOG,
Aku pun ambik masa gak nak tulis entri ni sebab nak susun maksud tersirat tu... hahaha

aza ni said...

pakar strategi

Sang Kelembai said...

Azani,
Strategi tak menjadi....