Tuesday 19 April 2011

Berlumba-lumba setiap pagi dengan si dia...

.
" Ah... kali ini kita menang..!!!" kata aku kepada anak aku di sebelah.




Aku perlu pastikan anak aku sampai di sekolah tepat pada waktunya. Aku takrifkan 'tepat' itu sebagai 'tidak awal dan tidak lewat'. Jadi, setiap pagi aku akan pecut kereta tua aku, dan anak aku akan sampai 'tepat' pada masanya.


Penanda aras kami ialah seorang wanita berbangsa India pertengahan umur dan seorang anak lelakinya yang aku kira sebaya dengan anak aku.

Setiap pagi, aku akan terserempak dengan wanita dan anak lelakinya itu berjalan ke sekolah. Ya, mereka berjalan ke sekolah dari taman perumahan yang tidak jauh dari rumah aku. Tidak jauh. Dan mereka berjalan kaki ke sekolah kira-kira 1 km pergi dan pulang.


Kadang-kadang, kami terserempak mereka berdua di pintu pagar. Tapi, selalunya kami berselisih dengannya ketika dia sudah berjalan pulang dari sekolah. Ya, kami seringkali kalah dengannya yang setiap hari berjalan kaki.


Setiap kali kami berselisih dengan wanita itu, aku akan tunjukkan kepada anak aku. Kami 'berlumba' dengannya dalam diam.




Dan pagi ini, dengan jayanya aku sempat berhentikan kereta aku kira-kira 20 kaki ke depan dari mereka. Aku suruh anak aku keluar cepat-cepat dan berlari ke pintu pagar untuk pastikan anak lelaki India itu kekal di belakangnya.



Dan pagi ini, dengan bangganya kami telah berjaya mengalahkan mereka !







.

7 comments:

kucingorengemok said...

oh, sungguh matang perlakuan ini... hihihi

Sang Kelembai said...

KOG,
perlumbaan sesuatu bagus... hahaha

tasekM said...

satu je aku nk tanya.
ko sampai sekolah ariff tu pukul berapa...?



.

aza ni said...

zam,
barangkali , kau telabih pecut tak hari ni?

tasekM said...

assalamualaikum...








z = 14

.

Melati Putih said...

Hahahah....

Hari2 berlumba eeeh....

Sang Kelembai said...

TM,
Sampai dalam kul 7.31am... ok pe tu.. tak cepat tak lambat, on time...


Azani,
Aku tak pecut... aku rileks jer...


TM,
Waalaikumusalam... apsal ke 14 jer?


Melati,
Hari ni kalah pulak...
Masa sampai, wanita India tu dah berjalan arah pulang...




.