Thursday 21 April 2011

Going Global not necessary in physical capacity...

.

Globalisasi


Satu perkataan yang kuat, yang sering aku dengar di persada Malaysia sejak 4 tahun kebelakangan ini. Juga sejak DS Najib naik takhta Perdana Menteri.

Dalam arena industri pula, globalisasi telah lama berkumandang, sejak awal 90-an lagi. Padahal globalisasi telah pun bertapak didunia perniagaan berkurun lamanya, sejak KFC bertapak di Malaysia, sejak Shell berada di Sarawak. Malah, mungkin beratus-ratus tahun lamanya jika boleh ambil kira Syarikat British-India yang telah bertapak di sekitar nusantara.


Dalam arena perniagaan, globalisasi yang dicanang-canangkan adalah salah satu strategi perniagaan.

Mengikut kata cerdik pandai, strategi perluasan perniagaan ke luar pesisir (ayat je canggih, maknanya nak keluar negeri) ada 4 cara:

1. Localization
2. Multi-local Organization
3. Globalization
4. Internationalization


Jadi, janganlah terlalu gah mencanangkan globalisasi kerana ada 3 cara lain lagi. Setiap satunya ada kelebihan dan kekurangan. Jangan kabui pandangan masyarakat Malaysia seolah-olah globalisasi itu satu-satunya jalan keluar. Jangan momok-momokkan orang ramai dengan 'ancaman' globalisasi.

Ini kerana jika sesebuah syarikat berasa strategi globalisasinya mungkin mendapat tentangan hebat, syarikat mungkin boleh guna strategi Multi-Local organization atau localization dan mereka masih boleh berjaya dalam perniagaan.


Banyak contohnya. Tak perlu bagi contoh-contoh yang canggih-canggih seperti HSBC dan Citibank. Itu untuk professor-professor madya. Kita-kita ni ilmu picis-picisan jer, tak perlu kerah sangat otak malam-malam Jumaat ni..


Aku bagi contoh yang mudah untuk difahami dan dapat pula dilihat di sekeliling kita.

Kita tahu di Malaysia industri makanan dan restoran didominasi oleh kaum Melayu (majoriti penduduk Malaysia adalah Melayu) dan (mungkin) Islam. Ini kerana budaya setempat adalah sangat berkaitan dengan makanan dan makanan yang dimaksudkan di Malaysia ialah yang HALAL.



Bagaimana kaum lain ingin merebut peluang dalam perniagaan makanan di Malaysia?

McDonal dan KFC menggunakan strategi Internationalization dan globalisasi, iaitu menggunakan standard model perniagaan dan jenama syarikat induk. Sistem franchais, contohnya. Dalam internationalization, prosedur dan budaya syarikat induk dibawa masuk dan biasanya budaya setempat agak lama untuk menerima budaya perniagaan tetapi kalau telah berjaya di'budayakan', syarikat akan kukuh, seperti Coca Cola dan Pepsi yang nilai jenamanya sahaja mencecah $80 billion. Tapi, pelaburan untuk 'membudayakan' itu bukan murah. Wang dan masa banyak habis. Globalisasi pula memajmukkan budaya perniagaan itu hingga payah nak kenal dari mana asal syarikat itu. Dari segi standard dan model perniagaan juga menjadi global, sehinggakan seolah-olah syarikat itu berasal dari Bumi dan diwakili oleh penduduk Bumi. Dengan kata lain, syarikat 'sepatutnya' mampu menawarkan budaya perniagaan yang boleh diterima oleh majoriti penduduk dunia. Jadi, kalau kita di dunia ke 3, kita akan berpendapat syarikat itu datang dengan budaya perniagaan dari dunia maju, semestinya kita akan takut kerana mereka banyak modal, cara kerja yang mementingkan kecekapan dan keuntungan.

Namun, tentangan selalunya berlaku. Itu dipanggil 'foreigner's liability'. Tanggungan yang disebabkan mereka bukan local. Banyak tanggungannya, salah satunya membayar tariff yang lebih, buat iklan lebih sikit, suap sana-sini... pelaburan tinggi untuk menawan hati orang tempatan.


Kalau itu payah, strategi yang lebih 'halus' ialah dengan cara Multi-Local.

Pernah dengar perkataan 'GLOKAL' satu ketika dulu?

Glokal itu gabungan Global + Lokal. Pernah diwar-warkan sedikit masa dulu oleh pak menteri. " kita mahu menjadi Lokal tetapi bertaraf Global ".


Senang cerita, strategi ini menjadikan budaya setempat (local) di meja hadapan sedangkan dibelakang tabir adalah mereka-mereka yang datang dari global. Dengan kata lain, rakyat setempat akan melihat 'muka-muka'  tempatan di premis itu tetapi di belakang pintu segala jenis mat salleh dan mat hitam ada.


Itu dari segi servis pelanggan. Dari segi strategi perniagaan pula, model perniagaan yang dibawa masuk adalah mengikut firma asal tetapi ada sedikit perubahan / ubahsuai untuk 'serasi' dengan budaya setempat.


Contoh yang sedikit kena mengena tetapi dapat menerangkan tentang konsep Multi-Lokal ialah Kopitiam. Kita tahu kebanyakkan kopitiam adalah perniagaan kaum Hailam / Hainan. Apa yang mereka buat ialah menggaji pelayan dari orang Malayu atau Indon, juga tukang masak yang Islam kerana mereka tahu makanan itu berkait dengan budaya tempatan dan di Malaysia, majoriti tempatan adalah yang halal. Padahal, pes mee kari dan kopi campuran dia mungkin dari sumber yang sama. Manalah kita tahu. Yang kita nampak cuma 'wajah-wajah' muslimah yang redup-redup air mukanya...



Oklah...

Cerita berkaitan tajuk entri tu belum lagi diceritakan di sini. Dah panjang ni. Bukan ada yang suka baca panjang-panjang pun.


Topik tajuk entri tentang 'menjadi globalisasi tak semestinya ke luar negara' nanti aku tulis lain kali.







.

5 comments:

azani said...

Prof,

lu kalau mengupas, bak kata orang salam tinggal teras ...kulit kulit semua settle...

apa bidang you ni....ekonomi>?

dua dah angkat dua tangan ni...


tabik tabik

Sang Kelembai said...

Azani,

bidang gua... rock kapak...

bidang dada pun okey gak.. hahaha

tasekM said...

ok.
gua baca sekerat dulu.
nnti gua sambung.
gua penat betul nari.
heh.





.

tasekM said...

word verification ko ni buat aku naik darah je la..
buang la wey...





.

Sang Kelembai said...

TM,
Dah abis baca ke belum nih..? hahaha

Word tu penting agar yg masuk adalah manusia... la.. tulis sikit jer...