Tuesday 21 June 2011

Daun Ketum dan Gam akan diwartakan sebagai racun atau dadah?

.

imej: googleimage




Daun ketum tumbuhnya melata-lata. Tak kurang juga yang sengaja ditanam, seperti abang aku yang ada 3 pokok di belakang rumahnya. Nak kata apa lagi, dah memang pokok ketum itu pokok hutan sekunder.


Air daun ketum ada komposisi koloid yang memberi kesan seperti ubat kepada manusia, juga racun. Namun, kemudaratan air daun ketum hanya ketara jika diambil secara berlebihan, dengan kata lain, jika disalah guna.


Abang aku dan aku minum kira-kira setengah gelas air daun ketum yang telah direbus dengan pokok misai kucing dan diminum 2 kali sehari. Dengan mendisiplinkan cara pengambilannya, air daun ketum dikatakan berupaya memberi 'booster' kepada tubuh badan. Badan terasa bertenaga. Namun aku tak pasti sama ada ianya kesan dadah atau ianya memang berupaya membantu menukarkan gula / lemak kepada tenaga. Yang aku pasti, abang aku yang kerap meminumnya kelihatan tegap dan berat badan terkawal. Tak gemuk.


Malah, ia juga digunakan untuk menurunkan paras gula dalam darah, bagus untuk pesakit kencing manis. Ada buktinya walaupun bukan kajian ilmiah. Ada kawan-kawan abang aku yang paras gulanya tinggi dan sering ke klinik. BIla minum air daun ketum, paras gulanya rendah dan terkawal.


Aku faham. Tindakan kerajaan untuk mewartakan daun ketum sebagai racun / dadah adalah berdasarkan keburukkan mengatasi kebaikan akibat penggunaan tanpa kawalan, bukan atas dasar daun ketum itu daun yang langsung tak berguna kepada masyarakat.


Kerajaan boleh mewartakanya tetapi bagaimana nak kuatkuasakannya?

Kalau dadah, bolehlah dikawal pintu-pintu masuknya. Tetapi, pkok ketum ini berlambak di dalam hutan dan di belakang rumah-rumah. Takkan kerajaan menerusi RELA sanggup ceroboh tanah orang kampung dan tebang semua pokok itu.


Bukan setakat itu, kerajaan melalui RELA perlu ronda setiap tahun untuk mencari anak-anak pokok ketum yang tumbuh secara sukarela dan membunuhnya.


Berapakah kos yang perlu ditanggung kerajaan melalui duit pembayar cukai seperti aku untuk melawan tumbuhan yang tumbuh secara semulajadi ini?



Ataukah ada pihak-pihak yang sengaja mahu membolot kebaikan pokok ketum untuk dijadikan ubat farmaseutikal dan dijual secara komersial.

Dijual secara komersial oleh syarikat farmasi dengan lesen yang sah sedangkan pak dukun yang memberi preskripsi untuk ubat yang sama akan ditangkap dan dijel?







.

3 comments:

tasekM said...

bulih buat ulam ke pucuk dia...?



.

ASH said...

TAS,
kamu try le buat..

Nizam.Ariff said...

TM,
aku tak pernah cuba. Ko nak try?



Ashley,
... nanti aku pos kat dia sikit.. hahaha