Tuesday 14 June 2011

Berat sungguh bahu memikulnya....

.

Akibat 'kemalasan' beberapa orang guru untuk membuat perancangan, beban buku teks dan latihan sekolah terpaksa anak aku tanggung.


Dah beberapa kali anak aku mengeluh yang beg sekolahnya berat. Dan beberapa kali juga aku suruh dia tanya cikgu untuk kelas yang berikutnya buku apa yang patut dibawa.


Masalahnya, cikgu tak tetapkan buku apa yang akan diguna untuk kelas-kelas pada hari-hari tertentu, atau tak bagi tau apa yang akan diajar untuk kelas seterusnya. Contohnya, BM pemahaman, penulisan...


Oleh kerana tiada perancangan oleh cikgu, anak aku terpaksa bawa SEMUA buku BM yang ada kerana tidak mahu di 'chop' sebagai 'pemalas' atau 'kurang ajar' kerana tak bawa buku.


Aku tanya anak aku, kawan-kawan lain macam mana? Dia kata, ada yang tinggalkan buku di dalam meja. Aku pun suruh dia ikut begitu tapi dia kata, tak selamat sebab boleh hilang. Lagi pun, elok ada di rumah sebab boleh ulangkaji pelajaran. Betul juga tu.


Kalaulah cikgu-cikgu yang 'malas nak merancang' itu berfikir sejenak apa yang akan diajar untuk kelas seterusnya, alangkah senang? Tak adalah tulang belakang murid-murid tu bengkok bila tua nanti. Atas 'kemalasan' cikgu itu untuk berfikir sejenak, ramai murid yang jadi mangsanya... tak bertanggungjawab sungguh.


Aku pun belajar juga dulu. Tapi seingat aku lah, bila kelas berakhir, cikgu pasti akan beritahu apa yang akan diajar pada kelas seterusnya. Ada juga cikgu yang dah siap-siap buat 'time-table' untuk pelajaran itu patut bawa buku apa. Bukankah senang?


Bilalah cikgu-cikgu YANG ITU nak berubah? Tak apa, sikit hari nanti nak ambil kad pelajar. Aku akan 'interview' guru kelas itu. Kalau betul, aku akan pastikan dia rajin untuk merancang dan bantu keselesaan anak murid dia.







.

4 comments:

tasekM said...

siapakah cikgu yg itu, itu...?



.

Nizam.Ariff said...

TM,
Alahhh.. cikgu kat situ ler... cikgu jantan tu...

sepa said...

sejak bila ko tukar profle pict...? cikgu suruh ka...!

Nizam.Ariff said...

Sepa,
ikan gelama mak ilai-ilai...