Saturday 10 September 2011

Apa yang salahnya ?

.


Ada satu drama tentang seorang lelaki yang baru balik belajar di Mesir dalam bidang Agama menjadikan satu kampung kalut dengan pendirian dalam hal-hal hukum-hakam.


Banyak teguran yang dibuat agak keras tetapi benar, orang-orang kampung yang dah terbiasa dengan 'adat islam' memandang sinis.







Dalam satu babak diatas itu, perempuan itu tanya apa pahala solat Terawikh untuk malam yang ke enam. Si lelaki beristigfar panjang dan terjadilah dialog di atas itu. Lelaki itu kata solat terawikh bukan untuk pahala dan ganjaran tetapi keikhlasan. Tapi, skrip itu diolah lagi seolah-olah pandangan lelaki itu sungguh 'asing'. Apa salah dia?


Memang benar, kita dididik dari kecil lagi bahawa kalau buat baik akan dapat pahala. Kalau buat ibadah dapat pahala. Malah ada amalan-amalan tertentu yang diberikan taraf-taraf pahalanya seperti 70, 700, 7000. Memang benar sebab itu ada dalam hadis. Tak ada salahnya pun.


Tetapi untuk orang yang benar-benar ikhlas beribadah, soal ganjaran adalah seperti satu 'rasuah'. Malah sesetengah ahli abid merasakan berharap akan ganjaran akan MEMUSNAHKAN keikhlasan.


Aku pernah dengar kawan berkata, ganjaran pahala adalah motivasi untuk mereka yang novis, seperti kanak-kanak yang ditawarkan gula-gula sebagai upah untuk buat sesuatu.

Sedangkan untuk orang yang dewasa yang professional sepatutnya tak perlukan semua motivasi semua tu. Bukankah niat pun ada sebut "... lillahi ta'ala' ?


Bagi sesetangah ahli tarekat yang pernah aku kenal, meminta ganjaran syurga pun boleh menghapuskan keikhlasan kerana apa yang sepatutnya mereka mahu ialah 'memandang wajah Allah' di akhirat kelak.


Entahlah........






.

2 comments:

Linda said...

ohh...harrraaammmm

Nizam.Ariff said...

kena jadikan saudara sesusuan la kut...