Thursday 25 August 2011

Nak hantar bungkusan pun kena beratur?.... Pos Laju

.


Seingat aku, kalau setakat nak beli setem dan nak hantar bungkusan tak perlu pun beratur dan ambil nombor giliran.

Sekarang ni dah berubah. Pos M dah melakukan transfomasi. Salah satu transformasi mungkin ini:







Bayangkan, aku kena ambil nombor hanya semata-mata nak pos satu bungkusan yang katanya boleh dijamin sampai keesokkan harinya*. Bila aku tegur brader di sebelah, dia pun tengah tunggu gilirannya dipanggil. Aku tanya, nak hantar apa? Brader tu unjukkan sekeping envelop kecil berwarna perang.


Oleh kerana tunggu lama sangat, aku pun blah ke Pos M yang lain sebabnya aku ingat cawangan yang ini mungkin kekurangan kakitangan. Rupa-rupanya, sama sahaja. Kena ambil nombor giliran.






Bila aku tanya pegawai di situ, dia jawab memang kena ambil nombor giliran. Ada tambahan pula tu, hantaran tak dijamin sampai sebelum raya kerana banyak sangat bungkusan.


Apalah punya mentaliti. Memanglah satu masalah kepada Pos M bila terdapat lambakan bungkusan TETAPI itu adalah masalah yang positif! Maksudnya, peluang untuk dapat revenue lebih. Sepatutnya Pos M berdoa supaya hari-hari akan menguruskan bungkusan yang berlambak-lambak. Ini tidak, seolah-olah leceh nak uruskan bungkusan yang berlambak. Pos M tak nampak itu duitkah?


Itu belum lagi suruh Pos M uruskan sampah sarap. Orang lain siap tulis " I Love Garbage " pada lori sampah kerana dia tahu lagi banyak sampah lagi banyak duit dia boleh buat. Kalau Pos M...? mungkin dia suruh orang yang nak buang sampah ambil nombor giliran. kemudian, bila dekat raya, dia mungkin kata " tak jamin sampah boleh diambil sampai minggu depan.."




Sebenarnya, kalaulah Pos M sukar untuk menguruskan bungkusan yang kejap banyak kejap sikit, baik rasionalisasikan sahaja Pos L. Hanya cawangan Pos M tertentu sahaja yang uruskan Pos L. Tak perlu semua ada di semua cawangan. Dan jadikan perkkhidmatannya di cawangan itu tip-top!


Mentaliti.... perlukan transformasi juga.








.


2 comments:

tasekM said...

memang betul tak sampai esok.
esok punya esok baru sampai.









puan ainon?
kreh kreh krehhhhhh.... (bunyi marah nih)

:p



.

Nizam.Ariff said...

TM, betul la... payah sungguh!

tu bukan bunyi ngorok/dengkur ke puan Ainon?