Saturday 23 July 2011

Banyak orang buat duit daripada duit tapi tak banyak yang berani buat

.

Kalaulah gua seorang 'trader', model perniagaan gua nampak mudah: beli barang dari pemborong besar dan jual kepada peruncit. Dalam kaedah jual beli begini, kredit adalah satu kemudahan. Ya lah, takkan asyik nak beli-bayar tunai, beli-bayar tunai. Lebih senang kalau beli-beli-beli baru bayar tunai. Tak lah asyik ulang-alik ke bank saja maaa...

Maka, keluarlah satu istilah terma kredit 'credit terms'. Gua ambik barang dari lu tapi gua bayar lu hujung bulan. Pasti towkeh pemborong tu kata: lu jangan langsi. Lu boleh hutang tak lebih RM1,000. Jadi, gua boleh hutang barang maksima bernilai RM1,000 dalam sebulan.


Tapi, bila gua jual kepada peruncit pula, gua kata: lu ambil barang gua tak lebih RM250 dan lu kena bayar dalam masa satu minggu. Kalau tak, gua pancung..!


Kalau gua untung 10% setiap jualan, gua dapat RM1,100 akhir bulan dan bayar towkeh pemborong RM1,000. Gua untung RM100.


Yang lebih penting, berapa modal rolling-stone gua? Tak ada. Gua tolong jual barang towkeh dan dapat komisen.




Aha..! Ada satu lagi cara gua boleh untung.

Gua bayar towkeh pemborong hujung bulan, baik gua bayar bila sampai hujung bulan saja maaa... Peruncit bayar gua akhir minggu, gua simpan duit tu di dalam bank dulu maaa... gua boleh simpan 3 minggu, jumlahnya RM750. Gua simpan, gua dapat bunga maaaa... gua cari bank yang boleh kasi 'daily compounded' yang kira bunga hari-hari maaa...

Cukup bulan baru bayar towkeh pemborong loh...

Jadi, gua dapat untung komisen dan dapat bunga maa... yang penting, bukan modal duit gua, itu semua duit towkeh maaa....


Bayangkan kalau bisnes gua juta-juta dan terma kredit gua pun juta-juta .... berapa banyak bunga gua dapat?




Haiyaaaa.... itu meniaga pre-paid card macam itu TnG dan 'bayar dulu makan kemudian' macam itu Lestoran Lairsia, pun manyak untung. Kastemer bayar gua dulu maaa... gua simpan dalam bank, dapat bunga. Bila kastermer pakai baru bank charge maaaa... bank kasi gua 30 hari baru bayar, gua boleh simpan lagi maa...

Haiyaaaa.. itu celita lain kali laa...






.

5 comments:

tasekM said...

utk urusniaga business yg mudah guna current account.
tak de maknanya bank nk bg daily compounded tu.
bank pun cerdik maa...




.

tasekM said...

lama gak aku tak komen sini eh..?




.

Sang Kelembai said...

TM,
itu untuk jual-beli.

nih, gua keluar dari current akaun, gua masukkan akaun lain maaa.... akaun pesisir pantai maa... juta-juta maaa...

gua letak sekejap, sementara kempen pilihanraya maaa... duit kempen maaa....

bila mau bayar gua keluar maaa... setiap masa gua akan ada 3 minggu punya fixed deposit maaaa....

sepa said...

aku dgr byk glc yg guna off-shore nih. biasanya labuan o carribean. cam mana caranya?
kita pinjam bebanyak dr bank / tokeh2 kaya. bayar bila dah untung...
tp aku rasa ia tak senang.
high income, high risk.
low income, low risk - longer working hour.

Nizam.Ariff said...

Sepa,
kena pakat dgn towkeh pemborong la... kasi kredit term lama sikit... 60 hari misalnya.

pastu kena pakat2 la pindahkan duit.. hahaha