Wednesday 26 October 2011

Halalhub.... yang haram boleh halal ?

.

Tadi.

Sambil-sambil buat kerja pejabat di rumah, telinga aku mendengar satu rancangan tentang halal hub dan vaksin yang haram.

Cuma aku musykil dengan skrip yang dibacakan oleh komentar rancangan tersebut.

Mengikuktnya, banyak vaksin yang didapati sekarang ini bersumberkan yang haram. Dengan inisiatif kerajaan untuk melebarkan sayap produk halal dalam bidang farmasutikel, bidang vaksinasi juga diceburi.

Menurutnya lagi, buat masa sekarang mendapatkan vaksin yang halal adalah sukar.

Oleh itu, dibolehkan menggunakan vaksin dari sumber haram itu.


Katanya lagi, " dalam keadaan darurat, perkara yang diharamkan itu menjadi halal "



errr.... bukankah sepatutnya, " dalam keadaan darurat, perkara yang haram itu boleh diharuskan...." ?


Aku keliru ...





.

6 comments:

sepa said...

aku paling keliru logo halal lebih, bang...
yang aku paham, dlm dunia nih, halal yg banyaknya. logo sepatutnya - logo haram... ye, kan...?

contohnya :
jalanraya. jalanraya yang lebar, lurus aman, rata kemas orang tak buh sign kata - "anda memandu di jalan yang selamat". tapi, jalan yang berselekoh tajam org buh sign - "kawasan kerap kemalangan, kurangi laju"...

jadi... pada aku, logo haram yang sepatutnya dipamerkan pada produk. selain haram adalah halallll... nampak...?!!!

he3... sori, beb. saja membebel...

Sang Kelembai said...

Sepa,
eh.. betul tu. tampal yg haram sebab yg haram tu sikit, tak bazirkan duit nak tampal. autmatik pula yg lain daripada tu semuanya halal....

hahaha....

tasekM said...

aku.
sejak dengar ceramah pasal perangai keji org jakim.
rasa macam tak nk percaya logo halal tu.

tapi tak boleh jugak, kan...?

heh.



.

Nizam.Ariff said...

TM, aku serba salah...

aku rasa elok 'back to basic'
semua kita dulu dah diajarkan pasal halal haram dimana 'syak' termasuk dalam syubhah dan kena tinggalkan.

masing-masing jaga diri masing-masing je la.

jakim tu dah masuk tahap komersial. biarlah dia jual logo tu. percaya tak percaya itu hak individu.

kucingorengemok said...

aku reserve la komen untuk entri ni... dan kau tau kenapa, hahaha >:)

Nizam.Ariff said...

KOG,
alaa... lupakanlah perkara yang berlalu... tak elok dikenang-kenangkan.. kakakaka


weh.. to order nasi goreng cina kat london?