Saturday 12 March 2011

Pusat jagaan orang-orang tua adalah baik?

Bukan setakat pusat asuhan untuk kanak-kanak sahaja, kini telah banyak pusat jagaan untuk orang-orang tua. Selain daripada itu, juga ada pusat untuk pesakit mental, pusat untuk pesakit kusta dan tibi, pusat serenti.... macam-macam.


Pusat jagaan orang-orang tua, ketika heboh diperkenalkan sedikit masa dulu, telah mengundang pelbagai reaksi dari masyarakat. Banyak yang menentang dan sedikit yang menyokong penubuhannya. Bagi yang menentang, norma-norma adat dan budaya menjadi batu asas tentangan mereka. Budi bahasa dan mengenang jasa orang-orang tua menjadi pegangan. Bagi mereka, institusi kekeluargaan dan jalinan masyarakat semakin musnah jika trend menghantar orang-orang tua ke pusat jagaan terus diamalkan.

Bagi mereka yang menyokong pula, 'meninggalkan' orang tua sendiri di pusat jagaan harian dilihat sebagai sesuatu yang praktikal dewasa ini. Bayangkanlah norma kehidupan seperti ini:

Suami dah isteri pergi kerja pada pukul 7 pagi untuk elak kesesakan lalulintas. Sebelum itu, mereka terpaksa singgah di sekolah untuk menghantar 2 orang anaknya yang bersekolah rendah. Oleh kerana tempat kerja mereka itu agak mengambil masa, mereka tidak boleh pulang ke rumah untuk makan tengahari demi menjimatkan masa. Manakala anak-anak mereka pula akan menaiki bas untuk transit di pusat jagaan kanak-kanak. Sekitar jam 6 petang, barulah mereka dapat menjemput anak-anak mereka itu di pusat jagaan/transit itu. mereka akan sampai di rumah sekitar jam 7 malam. Si isteri akan mula memasak untuk makan malam dan mereka sekeluarga akan makan malam pada jam 8.30 malam. Itulah rutin harian mereka.


Jika orang tua mereka tinggal bersama-sama dengan mereka, dan kalaulah orang tua mereka itu ditinggalkan di rumah, pasti jiwa orang tua mereka akan kosong dan kesunyian. Untuk yang kurang upaya, mereka terpaksa bersusah-susah untuk menyediakan makanan tengahari dan mungkin juga makan malam kerana mereka tidak mampu untuk bertahan lapar sehingga lebih jam 7 petang.


Kalaulah mereka di hantar ke pusat jagaan harian orang-orang tua, makan minum mereka pasti terjaga dan yang lebih baik lagi, mereka punyai ramai teman untuk bersebang atau bermain atau pun sekadar duduk-duduk bersama-sama.


Mereka tidak akan merasa sunyi. Dan bagi yang duda, mungkin mereka juga berpeluang mencari janda di sana...







.

3 comments:

tasekM said...

ada juga baiknya.
hantar mereka pagi. belah petang kita ambil.
macam hantar anak ke nursery gitu.

tapi kalau mak aku tak mau dia.
sbb dia ada kawan jiran sebelah rumah yg bulih sembang2 di kala anak2 keluar kerja n cucu2 sekolah...




.

Sang Kelembai said...

Tasek,
Dah ada kawan, memang tak kemana-mana la tu...

Nizam.Ariff said...

aku sokong s. kelembai... hahaha